استفاده از مطالب فقط با ذکر نام وبلاگ بلامانع است

 
 
کتاب پیام های آسمان دوره راهنمایی
|

عرض سلام خدمت دوستان و همکاران عزیز و عرض معذرت بابت تاخیر ...

همکاران گرامی می توانند کتاب پیام های آسمان دوم راهنمایی را از آدرس زیر دانلود نمایند .

همچنین کتاب پیام های آسمان اول راهنمایی و سوم راهنمایی (اجرای آزمایشی)

آدرس لینک

با عرض معذرت خدمت دوستان عزیزی که روش تدریس و جواب سئوالات پیام های اسمان دوم رو خواستن بنده امسال تدریس ندارم .



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، پیام های آسمان دوم راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 90/07/09
زمان : 9:18
نمونه سئوالات نوبت دوم درس پیام های آسمان
|

یاحق

 امتحان درس پیام های آسمان                پایه اول راهنمایی       نوبت دوم            آموزشگاه دخترانه حضرت خدیجه (س)

۱ مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید .

1-یکی از زیباترین و ارزشمند ترین نمونه های همدلی مسلملنان با یکدیگر کدام است ؟

الف) اخلاق خوب                     ب) امانتداری                      ج) نماز جماعت                د) شهادت 

۲- پیام شعر زیر کدام گزینه است ؟« مورچگان را چو بود اتفاق                شیر ژیان را بدرانند پوست »

الف) مورچه ها از شیر کوچکترند                                     ب) همبستگی موجب پیروزی است

ج)قدرتمندی موجب پیروزی است                                    ج)غرور باعث شکست است 

3-اصلی ترین پاک کننده کدام است ؟ 

الف) آب                     ب) زمین                         ج) آفتاب                    د) خاک

4-کدام عبارت بین کننده مفهوم حدیث « دانش را فراگیرید اگرچه نزد کافران باشد » است . 

الف)علم آموزی آسان است         ب) علم آموزی برای همه          ج) علم آموزی از هر کس          د) علم و دانش

۲  جاهای خالی را با کلمات مناسب کامل کنید .۵/۱

الف) شستن محل ادرار برای ............................. واجب است . 

ب) اصلی ترین دشمن همه انسانها .......................... است .

ج)خوردن و آشامیدن چیزهای نجس ....................... است . 

۳ جملات صحیح را با «ص» و جملات غلط را با «غ» مشخص کنید .۵/۱

عذاب های جهنمی همان کارهای زشتی است که دوزخیان از دنیا پیش فرستاده اند .        ص                 غ

عمل به احکام اسلام تنها برای حفظ سلامتی جسمی ما بیان شده است .                      ص                  غ

یکی از دوستانمان برای اذیت کردن دیگران نقشه میکشد ما باید با او همکاری کنیم .     ص                  غ            

۴ گام اول برای مبارزه با تنبلی چیست ؟۵/ 

۵ نوجوانی که قرآن می خواند این کار چه رشدی در او ایجاد می کند ؟۵/ 

۶ ساده ترین نوع شکر چه شکری است ؟ ۵/

۷ مثالی بزنید که نشان دهد عقلی چگونه می تواند به رشد اخلاقی کمک کند ؟۱ 

۸ سه نمونه از چیزهای نجس را فقط نام ببرید .۷۵/

۹ حضرت علی (ع) درباره دوست داشتنی ترین کارها نزد خداوند چه می فرماید ؟ ۱

  ۱۰-چهار مورد از ارکان نماز را نام ببرید .۱

۱۲ آیا نعمت ها و پاداش های همه بهشتیان مانند یکدیگر است ؟ چرا ؟۲۵/۱

۱۳داشتن الگوی مناسب چه فایده ای برای مردم دارد ؟۱  

۱۴ شجاعت چیست ؟ ۵/۱ 

۱۵ پسران و دختران برای حفظ حیا و عفت چگونه باید در جامعه ظاهر شوند ؟۱

 ۱۶با توجه به سخن امام حسن(ع) مردم چه زمانی به ارزش نعمت های خداوند پی می برند ؟۱

 ۱۷ نور آفتاب در چه شرایطی می تواند زمین و یا دیوار نجس را پاک کند ؟۱

 ۱۸ دو راه مقابله با عجله و شتابزدگی را بنویسد .۱

 ۱۹امام رضا (ع) درباره ارزش نماز جماعت چه می فرمایند ؟۱ 

 ۲۰-دو مورد از زیان های پیمان شکنی را بیان کنید .۱



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، سئوالات دینی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 90/02/27
زمان : 17:48
درسهای پانزدهم - شانزدهم و هفدهم
|

پاسخ سئوالات « خودت ر اامتحان کن » کتاب پیام های آسمان

درس پانزدهم : همنشین

1-کسانی که به دین پایبند نیستند قلبشان مرده است و همنشینی با کسی که قلبش مرد هیچ ارزشی ندارد .

2- کسانی که سن و سالی از انها گذشته و زندگی موفقیت امیزی را پشت سر گذاشته اند مانند معلم ، پدر ، مادر و ...

3- زمانی که از خصلت های خوب اخلاقی بهره مند باشیم

درس شانزدهم : پیمان جوانمردان

1-کارهایی که در آن گناه و نافرمانی خداوند باشد و به دشمنی ختم شود .

2- زیرا در نماز جماعت همه مسلمانان با هم همدل هستند و به صورت هماهنگ به راز و نیاز با پروردگار می پردازند و از حال یکدیگر مطلع می شوندو به حل مشکلات یکدیگر می پردازند .

3- نماز جمعه 2 رکعت دارد و به جای نماز ظهر خوانده می شود و دو قنوت دارد که قنوت در رکعت اول قبل از رعوع و در رکعت دوم بعد از رکوع خوانده می شود .

4- با آنها همدردی کنیم – تا جایی که می توانیم از لحاظ مالی به انها کمک کنیم – در روز قدس با آنها فریاد مرگ بر اسرائیل سر دهیم و ...

5- مورچه ها با وجود کوچکی جسمشان اگر با یکدیگر همبستگی داشته باشند می توانند شیر درنده را از پای دراورند .

پیام شعر: همبستگی و اتحاد موجب پیروزی است

درس هفدهم :  راستگو و راست کردار

1-ایجاد بی اعتمادی – ایجاد آزردگی و ناراحتی – ایجاد بی ایمانی

2- تقویت ایمان – آرامش خاطر – ایجاد اعتماد در جامعه

3- انسان وقتی بخواهد دروغ نگوید بنابراین گناهی هم مرتکب نشده که بخواهد بهانه ای بیاورد و دروغ دیگری بگوید لذا از ابتدا گناه نمی کند تا نخواهدبا دروغ گفتن ان را توجیه کند .

4- دیگر اعتمادی در جامعه باقی نمی ماند و همه به یکدیگر بدگمان خواهند شد و زندگی سخت می شود



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 90/01/22
زمان : 17:21
درس چهاردهم کتاب پیام های آسمان (یاران شیطان)
| | ادامه مطلب...

برای شروع و ایجاد انگیزه داستانی که در ابتدای درس آمده بسیار مناسب است اگر برای کلاس امکان داشته باشد به صورت ایفای نقش در کلاس اجرا شود سپس معلم از دانش آموزان می خواهد : برای لحظه ای چشمهای خود را ببنیدید و به خودتان فکر کنید بهترین و بدترین خصوصیات شخصیتی خود را در نظر بگیرید حالا بهترین ویژگی و زشت  ترین ویژگی خود رادر گوشه ای یادداشت کنید ( یا به یاد داشته باشد ) بهترین ویژگی شما سرباز شجاع قلعه روح شماست و بدترین ویژگی سرباز نفوذی شیطان است اکنون چه کسی دوست دارد درباره این دو سرباز وجودی خود برای دوستانش صحبت کند ...

مطالبی درباره عجله کردن و پیامدهای آن و راه های درمان آن و همچنین مطالبی بسیار جالب درباره تنبلی کردن و مذمت آن ، راه های رسیدن به هدف و برنامه ریزی و... پاسخ به پرسشهای خودت را امتحان کن در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/12/11
زمان : 17:32
نمونه سئوال پیام های آسمان(درسهای 10 تا 13)
|

۱-سه مورد از نجاسات را نام ببرید .۷۵/

۲- پیچیده ترین دستگاه خلقت چیست ؟ ۲۵/

۳-شستن محل ادرار برای چه کسانی واجب است ؟ ۲۵/

۴- سه مورد از مطهرات را نام ببرید . ۷۵/

۵-ادرار و مدفوع چه کسانی نجس است ؟ ۵/

۶- در فرهنگ اسلام به چه کسی شهید گفته می شود ؟ ۵/

۷-شجاعت چیست ؟ ۱

۸- پیامبر اعظم (ص) درباره ضربه شمشیر حضرت علی (ع) در روز خندق چه می فرماید؟۱

۹- پسران و دختران برای حفظ حیا و عفت چگونه باید در جامعه ظاهر شوند ؟ ۱

۱۰-با توجه به سخن امام حسن (ع) مردم چه زمانی به ارزش نعمت های خداوند پی می برند ؟ ۱

۱۱- چرا خداوند بعضی چیزها را حرام و بعضی چیزها را حلال قرار داده است ؟ ۱

۱۲- نور آفتاب در چه شرایطی می تواند زمین و یا دیوار را پاک کند ؟ ۵/۱

۱۳- پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره دوری از سگ ها چه می فرماید ؟ ۵/



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، سئوالات دینی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/12/08
زمان : 8:56
پیام های آسمان (درس دوازدهم و سیزدهم)
| | ادامه مطلب...

به سوی پاکی ۱و۲

نکاتی پیرامون احکام نجاسات و مطهرات

اسلام و سلامتی

خون و نجس بودن آن :علت نجاست خون چیست؟

نجس بودن سگ : علت نجس بودن سگ چیست ؟

نجس بودن ادرار و مدفوع

مطهرات : آب  - آفتاب - زمین   با چه شرایطی ؟

سئوالات متن و پاسخ به سئوالات خودت را امتحان کن

در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/11/25
زمان : 16:56
درس یازدهم (برترین بانو)
|

نکاتی پیرامون درس یازدهم کتاب پیام های آسمان :

نور عبادت

از حضرت صادق(ع) علت نامگذارى حضرت فاطمه(س) را به - زهرا - پرسیدم. فرمود: چون وقتى که در محراب عبادتش به نماز مى‏ایستاد فروغ نورش براى ساکنان آسمان مى‏درخشید همانگونه که نور ستارگان آسمان براى زمینیان مى‏درخشد.

حضرت فاطمه(س) به این جهت «بتول‏» نامیده شد که از همه بریده و دل به خدا بسته بود.

حسن بصرى مى‏گوید:

در میان امت اسلام، کسى خداپرست‏تر از فاطمه نبود. آنقدر در نماز مى‏ایستاد که قدم‏هایش ورم مى‏کرد.

کانت فاطمة(س) تنهج فى صلاتها من خوف الله تعالى.

حضرت فاطمه(س) در نمازش از ترس خدا نفس نفس مى‏زد و - گریه در گلویش مى‏شکست

حضرت على(ع) فرمود:

فاطمه(س) نمى‏گذاشت کسى از اهل خانه در شبهاى قدر به خواب رود به آنان غذاى کم مى‏داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‏شد و مى‏فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد.

حضرت موسى بن‏جعفر از پدرانش نقل مى‏کند: هرگاه حضرت فاطمه(س) دعا مى‏کرد براى زنان و مردان مؤمن دعا مى‏کرد و براى خود دعا نمى‏کرد، به او گفته شد: چرا شما براى مردم دعا مى‏کنید اما براى خودتان دعا نمى‏کنید؟ فرمود: اول همسایه آنگاه خانه.

حضرت فاطمه(س) گوید: شنیدم پیامبر(ص) فرمود: غروب روز جمعه ساعتى است که هر کس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند دعایش مستجاب شود. - حضرت زهرا - براى درک آن ساعت - به خدمتکارش مى‏گفت: بر فراز بلندى برو و هر گاه دیدى نیمه خورشید غروب نمود مرا خبر کن تا دعا کنم

امام صادق(ع) فرمود:

مادرم فاطمه(س) همواره دو رکعت نماز را مى‏خواند که جبرئیل به او آموخته بود، در رکعت اول آن پس از حمد صد بار سوره قدر و در رکعت دوم پس از حمد صد بار سوره توحید را مى‏خوانى، و پس از سلام نماز تسبیحات حضرتش را نیز مى‏گویى.

امیرالمؤمنین(ع) به حضرت زهرا گفت تا برود و از پیامبر خادمى بخواهد، او نیز رفت و ضمن نشان دادن پینه‏هاى دستش گفت: آسیاب کردن مرا به زحمت انداخته است و آنگاه درخواست‏خادمى کرد. پیامبر در پاسخ فرمود: آیا نمى‏خواهى - به جاى خادم - هدیه‏اى به تو دهم که از همه دنیا ارزشمندتر باشد؟ هنگامى که براى خواب آماده شدى سى و چهار بار «الله‏اکبر» و سى و سه بار «الحمدلله‏» و سى و سه بار «سبحان الله‏» بگو

امام صادق(ع) فرمود:

تسبیح حضرت فاطمه(ع) نخى بود که بر آن به تعداد تکبیرات - 34 عدد گره زده بود و آن را در دستش مى‏چرخانید و تکبیر و تسبیح مى‏گفت تا وقتى که حمزه شهید شد تسبیحى از تربت او ساخت. و از آن پس ساختن تسبیح در میان مردم رواج یافت.

ماهنامه کوثر شماره 8

عفت و حیا
فاطمه(س) تجسم عینی حیا و عفت برای همه زنان عالم از اولین تا آخرین است. از امام صادق(ع) نقل است كه علی و فاطمه(ع) نزد پیامبر رفتند تا حضرت كارها را میان آنها تقسیم كند. پیامبر به فاطمه كارهای داخل خانه را واگذار كردند و به علی كارهای بیرون منزل. در این حال فاطمه فرمود: فقط خداوند می‌داند كه وقتی رسول خدا با كارهای خانه مرا از هماوردی و رویارویی با مردان بی‌نیاز داشت، من چقدر شاد و خرسند شدم. (بیت‌الاحزان، شیخ عباس قمی، ص42، به نقل از مستدك‌الوسائل)

حضرت زهرا(علیهاالسلام) در روایت شریفی در مورد نزدیکترین حالت زن به خداوند متعال فرمودند: آن حالتی که او خود را از نامحرم می‌پوشاند؛ نزدیکترین حالت به خداست. در این موضع نیز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) با شنیدن پاسخ حضرت فاطمه(علیهاالسلام) فرمودند: إنّ فاطمه بضعَةٌٌ منّی

با توجه به روایات شریفه‌ای که وجود دارد معلوم می‌شود روایت مشهور: فاطمة بضعة منی: فاطمه (علیهاالسلام) پاره تن من است، که از قول رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) مکرراً نقل گردیده است مربوط به مواضعی است که حضرت زهرا(علیهاالسلام) روی پرده داری و عفت و حیا تأکید می‌نموده‌اند. این نکته وقتی اهمیت به سزایی می‌یابد که توجه شود پاره‌ی تن پیامبر بودن به چه معناست. کسی پاره‌ی تن پیامبر است که همچون او می‌اندیشد و عمل می‌کند و گفتار و کرداری هماهنگ و همانند او دارد.

حضرت زهرا(علیهاالسلام) با تأکید بر عفت در میان زنان به امر مهمی اشاره فرمودند که جوهره و عصاره‌ی دین پدر بزرگوارشان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) است. در واقع پرده‌داری که اصل بنیادین در اکثر عبارات و احکام الهی است و تأکید بر حیا و عفت که عامل قوام و رشد جامعه و مسلمین است، از اصولی اساسی در دین اسلام شمرده می شود که عدم توجه به آن سبب از میان رفتن دین و دین داری می گردد!

حضرت زهرا(علیهاالسلام) که کردار و رفتار و گفتاری چون رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) دارد این مسئله‌ی اساسی را اشاره کرده و بر آن پافشاری دارند. بنابراین حضرت زهرا(علیهاالسلام) پاره‌ی تن پیامبر است و به اذعان خود رسول راستگو با حیاترین و با عفت‌ترین بندگان الهی است.

در جای دیگری که پیامبر از این تعبیر درباره حضرت زهرا (علیهاالسلام) استفاده نمودند و ایشان را پاره تن خویش نامیدند داستان آن مرد نابینایی است که حضرت زهرا (علیهاالسلام) با علم به نابینایی او خود را می‌پوشاند و علت امر را نیز آن می‌دانند که گرچه او مرد نابینایی است اما من بینا هستم و او را می‌بینم و نیز او رایحه و بوی مرا می‌تواند استشمام نماید. در این موضع نیز پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: أشهد أنّکَ بضعَهٌ منّی.

با توجه به روایات شریفه‌ای که وجود دارد معلوم می‌شود روایت مشهور: فاطمة بضعة منی: فاطمه (علیهاالسلام) پاره تن من است، که از قول رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) مکرراً نقل گردیده است مربوط به مواضعی است که حضرت زهرا(علیهاالسلام) روی پرده داری و عفت و حیا تأکید می‌نموده‌اند.

در این درس خوب است برای دانش آموزان درباره محرم و نامحرم توضیحات بیشتری داده شود .

ایثار و گذشت

در سيره ي رفتاري ان حضرت امده است :وي از توان مالي خويش در راه كمك به محرومان نيازمند بهره ميگرفت .يك بار پارچه اي را كه داشت به رسول خدا داد و ان حضرت ان را تكه تكه بريد و به تعدادي از اسيران بي لباس رومي داد كه خود را بپوشانند.

داستان نزول سوره ي ((هل اتي ))در شان اين خانواده نيز .بر همين محور ميچرخد كه اين خانواده .براي اداي نذر خويش سه روز روزه گرفتندو هنگام افطار .غذاي خود را به مسكين و يتيم و اسير دادند .

ازاد سازي بردگان در نظر او كاري ارزشمند بود .

گردن بندي را كه علي براي او خريده بود .فروخت و با پول ان برده اي را خريد و ازاد كرد .

در فكر مردم بودن روح مسلماني است .ان بانو حتي در دعا و حاجت خواهي از خدا هم از ياد مردم غافل نبود .گاهي شبهاي جمعه تا صبح به نماز و دعا ميپرداخت و براي ديگران دعا ميكرد اما براي خود چيزي از خدا نميخواست .وقتي فرزندان خرد سالش راز اين كار را ميپرسيدند ميفرمود :فرزندان اول همسايه سپس خانه .

داستان بخشيدن جامه ي تازه عروسي به نيازمندي كهدر خانه ي حضرتش امده بود شنيده ايد . اين نيز نشان از روحيه ي ايثار و بخشندگي ان حضرت و نشانه ي نو دوستي و محروم نوازي وكمك به نيازمندان بود

خانه داري

ان حضرت ايين خانه داري و همسر داري را به خوبي مراعات مينمود و در زندگي واقعا شريك و همراه و همراز همسرش امير مومنان بود

گاهي در خانه به علت دوران و شرايط تنگناي اقتصادي حاكم بر مسلمانان و ان حضرت ،غذايي نبودو كودكان و خود ان بانو گرسنه بودند ،اما فاطمه چيزي به حضرت علي نميگفت و از او درخواستي نميكرد .حتي به پيامبر خدا هم در اين مورد سخني نميگفت. بيم ان داشت كه همسرش نتواند خواسته ي او را براورده و تامين كند وشرمنده شود

مشاركت در كارهاي خانه .جلوه ي ديگري از رفتار ان خانواده الگو بود .گاهي در اثر كار بسيار دست هايش تاول ميزد ، لباس هايش غبار الود ميشد و بر لباسش دود مينشست.

كارها بين علي و فاطمه تقسيم شده بود .اوردن اب و تهيه ي هيزم و كارهاي خارج ار خانه بر عهده ي علي بودو درست كردن ارد و خمير و پختن نان و وصله زدن لباس و كارهاي داخل خانه با فاطمه بود .حضرت زهرا از اين گونه تقسيم كار خرسند بود چرا كه از برخورد و روبه رو شدن با نامحرمان در بيرون .دورتر بود

حضرت زهرا ساده زندگي ميكرد از تجمل در زندگي پرهيز داشت و سختيهاي دنيا را تحمل ميكرد تا به شيريني هاي اخرت برسد وسايل زندگي او ساده و مهريه اش اندك بود .

علي ميفرمود:وقتي به خانه ميامدم و به زهرا نگاه ميكردم ،تمام غم و اندوهم برطرف ميشد هرگز كاري نكردم كه فاطمه از من خشمناك شود ،فاطمه نيز هرگز مرا خشمناك نساخت

مهرباني اش با فرزندان.همدلي اش با همسر ،همكاري اش در كارهاي خانه با خدمتگذار ،مراقبت از كودكان براي برنامه هاي عبادي وامادگيهاي روحي جهت نيايش و دعاو .... از نمونه هاي سرمشق بودن اين خاندان براي همگان است

منبع:كتاب بانوي بانوان از جواد محدثی

سئوالات متن

۱ -چرا به حضرت فاطمه (س) ، زهرا هم می گفتند؟ سخن امام جعفر صادق(ع) را در این رابطه بیا ن کنید.امام جعفر صادق (ع) می فر مایند: زیرا هر گاه فاطمه (س) در محراب عبادت به نماز می ایستادند ، نوری بسیار درخشان ، صورتش را فرا می گرفت و به اطراف پراکنده می شد.
۲- حضرت زهرا (س) با سه ویژگی معرفی شده اند ، آن سه ویژگی چیست؟ نور عبادت- حیا و عفت – ایثار و بخشندگی
۳- حضرت زهرا(س) سعادت زنان را در دوری از چه چیزی می دانست؟ مردان نامحرم

خودت را امتحان کن

1-یعنی اینکه دیگران را برخود مقدم بداریم و اگر همسایه ما نیازبه کمک داشت به او کمک کنیم (درس ایثار و گذشت )

2- دختران و پسران باید با حجاب کامل در جامعه ظاهر شوند و از نامحرمان دوری کنندتا حیا و عفت انان حفظ شود .

 



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/11/17
زمان : 20:52
درس دهم (پیام های آسمان)
| | ادامه مطلب...

برای تدریس این درس می توانید اسلایدهایی بسیار جالب را از اینجا دانلود کنید .

برای شروع و ایجاد انگیزه :

هواي گرم تابستان  ما را وادار كرد كه به كنار دريا برويم آنجا كه رسيديم قايق دريايي در حال رفت و آمد  بود از صاحب آن قايق خواستيم ما را با خود به گردش ببرد، پذيرفت و ما را با خود برد در وسط دريا كه خيلي هم از ساحل دور بوديم موتور قايق ما خراب شد و در وسط دريا مانديم مدتي طول كشيد و از وقت ناهار هم گذشته بود بسيار گرسنه و تشنه بوديم  كه ناگهان يك كشتي از دور نمايان شد به ما كه رسيدند طنابي انداختند و ما به قايق بستيم و ما را به ساحل رساندند بسيار از آنها تشكر كرديم و خوشحال به خانه رسيديم با خود فكر كرديم اگر اين كشتي نبود  ما در ميان دريا از گرسنگي و تشنگي مي مرديم و اما حال كه در دنياي پر تلاطم زندگي مي كنيم و موج ما را به اين طرف و آن طرف مي برد آيا كشتي نجاتي هم هست كه ما را سالم به ساحل برساند.......پس حواس خود را جمع كنيم و از اين كشتي نجات  فاصله نگيريم كه موجهاي هولناك  ما را در گناه و عصيان غرق و نابود خواهد كرد.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : «اهل بیت من در میان مردم مانند کشتی نوح در دل دریا هستند هر کس به آنها پناه بردنجات می یابد و هر کس ار آنها دوری گزیند غرق خواهد شد »

 



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/10/29
زمان : 22:59
آزمون درس پیام های آسمان نوبت اول
| | ادامه مطلب...

 

 برای دیدن نمونه سئوالات امتحانی نوبت اول

درس پیامهای آسمان لطفا ادامه را کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/10/22
زمان : 10:32
درس هشتم و نهم ( پیام های آسمان )
|

انواع سفر: مثال برای جذاب نمودن درس هشتم

1- زیارتی (مکه،عتبات عالیات)

2- سیاحتی (سفر برای گردش و تفریح)

3- معصیتی(سفر بدون اجازه همسر یا پدر و مادر)

4-تجارتی( برای کسب در آمد)

5- فکری(علمی)

6- معرفتی و علمی(شرکت در همایش های علمی)

7- آخرتی(مرگ) (http://rgda.blogfa.com/)

كلاس دوم راهنمايي بوديم . در يكي از روزهاي تعطيل كه قرار شد به كوه نوردي برويم ، روز قبل راهنما آمد و همه ما را به سالن بردند ، راهنما  آمدند  وتمام  شرايط كوه نوردي  را تعريف كرد و به  ما گفت براي  كوه نوردي بايد چه لباس ها و چه كفش هايي همراه داشته باشيم اما  فردا كه به پاي كوه رسيديم ، جواد و مرتضي كه در انجام تكاليف هم  هميشه كوتاهي مي كردند ،كفش كوه نوردي را با خود نياورده بودند. راهنما مجبور شد آنها را در پايه كوه رها كند تا ما برويم و برگرديم ، من وبقيه  دوستان خواستيم كفش خود را به آنها بدهيم  اما راهنما نپذيرفت و گفت هر كس قانون كوه نوردي را رعايت نكند حق ندارد با ما به كوه بيايد اينجا بود كه ما رفتيم وآنها از لذت كوه نوردي بهره مند نشدند دليل  اصلي اين كار هم اين بود كه آن دو نفر حرف راهنما را گوش نداده بودند پس بايد حرف راهنماي ديني خود را گوش بگيريم و به گفته هايش عمل كنيم تا از كوه نوردي  اصلي كه پيمودن اين راه بزرگ و رسيدن به آخرت است عقب نمانيم.

برای تدریس این درس خوب است جلسه قبل با چند نفر از دانش اموزان هماهنگ  کرده و درس را به صورت نمایشی در کلاس اجرا کنند . درباره خطراتی که در سفر وجود دارد( مثلا نبستن کمربند ایمنی ) از خود گروه ها بخواهیم صحبت کنند یا نمونه هایی را که در این مورد برای نزدیکان یا آشنایانشان رخ داده در کلاس بیان کنند . سپس با یک نتیجه گیری موضوع را به سفر آخرت ربط داده و از خطرات ان سفر صحبت کنیم که چگونه می توانیم این سفر را به سلامت به مقصد برسانیم ( توشه راه  راهنمایان راه و ...) در پایان ویژگیهای یک راهمای خوب را گفته و پیامبران را به عنوان بهتریم راهنمای انسانها معرفی میکنیم ...

خودت را امتحان کن :

1-کسانی می توانند راهنما باشند که

1-خودشان راه درست را به خوبی بشناسند و از مشکلات و خطرات آن آگاه باشند .

2-با دلسوزی و مهربانی ، هر چه را می دانند در اختیار مردم قرار دهند و برای راهنمایی آن ها از هیچ تلاشی دست بر ندارند .

2- با پیروی از راهنمایی های آن ها سپاسگزار این نعمت بزرگ الهی باشیم .

3- گمراه می شود و دوزخ در انتظارش خواهد بود .

در نهم ( بهترین سرمشق)

سال سوم راهنمايي بوديم كه معلم هنر وارد كلاس شد پس از احوال پرسي گفت بچه ها امروز مي خواهيم خط ريز كار كنيم و به دنبال آن از همه دانش آموزان  خواست تا هر كس با سليقه خودش شعر «چه خوش گفت پيغمبر راستگوي        زگهواره تا گور دانش بجوي» را با خط ريز بنويسد پس از مدتي كاغذها را برداشت و خودش با خط زيبا همان شعر را نوشت، بعد از دانش آموزان خواست تا با استفاده از تابلو همان شعر را بنويسند.در پايان به خط دانش آموزان نگاه مي كرد و  دور مي زد آنگاه همه را كه جمع كرد هر كدام از شعر دستخط هاي قبلي و بعدي را با هم مقايسه مي كرد و به دانش آموزان نشان مي داد و مي گفت ببينيد دستخطي كه با نگاه به تابلو نوشته ايد چقدر زيبا تر است اين است كه اگر انسان در زندگي الگو و سرمشق داشته باشد بهتر و زيباتر مي تواند زندگي كند.

برای شروع این درس خوب است فعالیتی که در ابتدای درس داده را انجام دهیم یعنی از دانش آموزان بخواهیم با استفاده از سرمشق جمله را بنویسند سپس نظر آنها را در رابطه با جمله ای که نوشته اند جویا شویم « به نظر شما کدام یک زیباتر نوشته شده است ؟ چرا ؟ »

سپ به نیاز انسان به سرمشق و الگو در زندگی اشاره کرده و ویژگیهای بهترین سرمشقهای الهی را بررسی میکنیم ...

در درس به سه پیامبر بزرگ الهی اشاره شده است ( حضرت نوح(ع) ، حضرت موسی(ع)، حضرت محمد (ص) ) ما می توانیم مطالب بیشتر در رابطه با این پیامبران الهی برای دانش اموزان بیان کنیم و اطلاعات بیشتری در رابطه با دیگر پیامبران به دانش اموزان دهیم ....

خودت را امتحان کن :

۱-راه درست زندگی کردن را از آنها می اموزند و در خطرات و مشکلات راه از عملکرد آنها استفاده کنند تا گمره نشوند .

2- برای اینکه تمام ویژگیهای یک راهنمای خوب و مهربان را داراست و خداوند که همه را می شناسد او را به عنوان الگوی نیکو معرفی کرده است .

3- زیرا او نمی توانست درد و رنج مردم را ببیند و سکوت کند ، از طرف خداوند ماموریت یافت آن ها را از زیر بار ظلم و ستم فرعون رهایی بخشد .



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، سئوالات دینی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/10/05
زمان : 9:59
نمونه سئوال پیام های آسمان (6درس)
|

به نام خدا

امتحان درس پیام های آسمان                کلاس اول راهنمایی    آموزشگاه حضرت خدیجه کبری      نام و نام خانوادگی:                                                         

1-گزینه صحیح را انتخاب کنید .5/.

کدام مورد از ارکان نماز نیست ؟     الف) نیت           ب) سلام         ج) سجده         د) رکوع

کودک یاد می گیرد که وسایل دیگران را بدون اجازه برندارد او چه رشدی کرده است ؟

  الف) اخلاقی            ب) علمی         ج) عقلی           د) جسمی

2- جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید .5/.

خواندن ................... در نماز واجب نیست .

ساده ترین نوع شکر ، شکر ............ است .

3- برای هریک از نعمت های زیر شکر نعمت و ناسپاسی نعمت را بنویسید . 1

ناسپاسی نعمت

شکر نعمت

نوع نعمت

 

 

زبان

 

 

مال و ثروت

4- مثالی بزنید که نشان دهد رشد جسمی به رشد اخلاقی کمک کرده است ؟ 5/.

5-عذاب های جهنم را چه کسی به وجود اورده است ؟ 75/.

6- دنیا مزرعه آخرت است یعنی چه ؟ 75/.

7- بهترین راه شکر از خداوند چیست ؟ 25/. 

 

8- آیا انسان ها فقط در زمان خطر و مشکل به خداوند نیاز دارند ؟ 5/.

 

9- دلیل عقب ماندگی کشورهای مسلمان از پیشرفت های علمی جهان در سال های اخیر چیست ؟ 1

 

10- بنابر فرمایش امام صادق (ع) چه تفاوتی میان مرگ نیکوکاران و بدکاران وجود دارد ؟ 1

11- فرق میان ارکان و غیر ارکان در نماز چیست ؟ 1

 

12- امام باقر (ع) درباره نماز اول وقت چه می فرمایند ؟ 1

 

13- شکر عملی چیست ؟1

 

14- پیام آیه را بنویسید ؟25/.« هو معکم این ما کنتم »( هر کجا باشید او با شماست ) ................................

ایام شهادت سید و سالار شهیدان و هفتاد دو تن از یاران با وفایش بر شما تسلیت باد                         

:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، سئوالات دینی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/09/28
زمان : 18:12
پیام های آسمان ( درس هفتم ؛ شادی بی پایان )
| | ادامه مطلب...

بهشت و بهشت آفرینان

اوايل پيروزي انقلاب اسلامي بود، دبير رياضي بسيار مؤمني داشتيم كه هر صبح قرآن مي خواند و قبل از شروع كلاس يكي از آياتي كه خوانده بود در تابلو مي نوشت و محتواي آن را براي ما توضيح مي داد ، يكي از روزها وقتي وارد كلاس شد، پس از سلام و احوال پرسي گفت: بچه ها من امروز مي خواهم براي شما يك فرمولي بنويسم و بر اساس قرآن  آن را ثابت كنم اينجا بود كه نوشت 1400=1 و آيه 261 سوره بقره را خواند و فرمول 1400=2×100×7×1 را با آيه تنظيم كرد. آنگاه براي ما روشن شد ، كه اگر انسان در راه خدا انفاق كند و رضايت خدا هم در آن باشد عمل او 1400 برابر مي شود. از دبير محترم رياضي تشكر كرديم و از او خواستيم تا هميشه ما را در جريان اين مسائل از قرآن قرار دهد.

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿261﴾

آیا کسی را سراغ داری که  به جای

10=1         یا

70=1         یا

700=1       یا

بی اندازه و بی پایان = 1

بده

دوزخ و دوزخ افرینان

برای دیدن مطالبی بسیار جالب درباره بهشت و جهنم ٬ بهشتیان و دوزخیان و پاسخ سئوالات « خودت را امتحان کن » به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/09/05
زمان : 10:28
بودجه بندی کتاب های قران تعلیمات دینی و عربی دوره راهنمایی
|

بودجه بندی سال تحصیلی ۹۰-۸۹

دروس پایه  مهر  آبان     آذر  دی   بهمن اسفند فروردین اردیبهشت
قران اول ۱-۲ ۳-۴ ۵-۶ ۷ ۸ ۹-۱۰ ۱۱ ۱۲
قرآن دوم ۱-۲ ۳-۴ ۵-۶ ۷ ۸ ۹-۱۰ ۱۱ ۱۲
قران سوم ۱-۲ ۳-۴ ۵-۶ ۷ ۸ ۹-۱۰ ۱۱ ۱۲
پیام های آسمان  اول ۱-۲-۳ ۴-۵-۶ ۷-۸-۹ ۱۰ ۱۱-۱۲ ۱۳-۱۴ ۱۵-۱۶ ۱۷
دینی دوم ۱-۲-۳ ۴-۵-۱۴ ۶-۷-۱۵ ۸-۱۶ ۹-۱۰-۱۷ ۱۱-۱۲-۱۸ ۱۳-۱۹ ۲۰
دینی سوم ۱-۲-۳ ۴-۵-۱۷ ۶-۷-۱۸ ۸-۹ ۱۰-۱۱-۱۲ ۱۳-۱۴-۱۹ ۱۵-۱۶ ۲۰
عربی اول ۱-۲-۳ ۴-۵ ۶-۷ ۸ ۹ ۱۰-۱۱ ۱۲ دوره کتاب
عربی دوم ۱-۲ ۳-۴ ۵-۶ ۷ ۸ ۹-۱۰ ۱۱ ۱۲و دوره کتاب
عربی سوم ۱-۲ ۳-۴ ۵ ۶ ۷ ۸-۹ ۱۰ دوره کتاب

«امتحان نوبت اول»

پایه اول : قرآن ( از اول تا آخر درس ۶)   پیام های آسمان ( از اول تا آخر درس ۹)   عربی ( از اول تا آخر درس هفتم)

پایه دوم : قران ( از اول تا آخر درس ۶)   دینی ( از اول تا آخر درس ۷ و درس ۱۴ و ۱۵ احکام)    عربی ( از اول تا آخر درس ششم )

پایه سوم : قرآن ( از اول تا آخر درس ۶)     دینی ( از اول تا آخر درس ۷ و درس ۱۷ و ۱۸ احکام)    عربی ( از اول تا آخر درس پنجم )



:: موضوعات مرتبط: بودجه بندی، پاسخ به سئوالات، دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، مطالب آموزشی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/08/24
زمان : 22:42
پیام های آسمان (درس ششم)
| | ادامه مطلب...

 با عرض سلام خدمت همکاران عزیز

خوب است همیشه برای شروع درس با سئوالی یا شعری و یا یک داستان در رابطه با موضوع درس ایجاد انگیزه کنیم و دانش آموز را به فضای کلاس آورده و پس از ان درس را شروع کنیم .

كلاس پنجم ابتدايي بودم پدر بزرگم بسيار مرد مهربان و دوست داشتني است در اواخر پاييز يكي از روزها كه جمعه بود پس از اينكه من تكاليفم را انجام  دادم دست مرا گرفت و براي گردش برد بعد اينكه به خارج از شهر رسيديم به درختاني رسيديم كه يك برگ سبز هم نداشت خواستيم زير سايه آنها بنشينيم ، سايه اي نبود ،من گفتم : چرا اينجا درختان خشك شده را نمي بريد و نمي سوزانند ؟ پدر بزرگ جوابي نداد ،به خانه برگشتيم بعد از 40 تا 45 روز بعد مجددا يكي از  روزهاي تعطيل دست مرا گرفت و غذاي ظهر هم با خود برديم اما وقتي به آن درختان رسيديم پر از برگ سبز شده بودند به سكوت آن روز پدربزرگم پي بردم و تازه فهميدم كه او خواست به من درس بدهد كه هميشه و در همه جا براي من مفيد باشد اينجا بود كه فصل هاي  سال را براي من معرفي كرد و مقايسه فصل پاييز و بهار را توضيح داد كه من از اين توضيحات  به قيامت و معاد پي بردم از اينكه به من درس زيبايي داده بود بسيار  تشكر كردم دستش را به احترام بوسيدم و نزديك  غروب به خانه آمديم، آنچه ياد گرفته بودم براي خانواده تعريف كردم و همه بسيار خوشحال شديم.(اقای صفایی)

من همیشه برای ورود به بحث دنیا مزرعه آخرت داستان کوتاهی دارم که بسیار مورد توجه دانش اموزانم قرار میگیره و خودشون درباره اون بحث و نتیجه گیری میکنن:

یکی بود یکی نبود در روزگاران قدیم دو دوست بودند به نامهای علی و قلی . علی انسانی پرتلاش و اهل کار بود ولی قلی برعکس انسانی تن پرور و تنبل . شغل هر دوی آنها کشاورزی بود وقتی فصل کاشت گنده فرارسید علی به بازار رفت بهترین بذر را تهیه کرد زمین خود را با زحمت فراوان شخم زد و بذرها را با دقت در زمین پراکنده ساخت ، هر روز به محصول خود سرمیزد و علفهای هرز آن را از بین نی برد و خلاصه مراقبت زیادی از محصولش می کرد .

ولی قلی تنبل قصه ما فصل کاشت حوصله نداشت زمینش را شخم بزند می گفت چه اشکال دارد مگر روی همین زمین گندم سبز نمی شود با بی حوصلگی بذری نامرغوب تهیه کرد و بدون دقت و فکر آن را روی زمین سفت ریخت و به خانه رفت تا استراحت کند اصلا زحمتی نکشیدو به محصولش هم سر نزد ...

حالا فصل برداشت شده بود هر دو با هم به مزرعه هایشان رفتند  قلی در کمال ناباوری دید تمام مزرعه علی پراست از گندم هایی با ساقه های طلایی و بسیار مرغوب ولی زمین او پر بود از علف هرز و خوشه های لاغر و ضعیف گندم که به درد درو کردن نمی خورد قلی با ناراحتی گفت چرا اینطوری شد ؟ شما چه فکر می کنید بچه ها ...

برای دیدن مطالبی درباره این درس و پاسخ سئوالات خودت را امتحان کن لطفا به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: طرح درس، روش تدریس، دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، سئوالات دینی، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/08/20
زمان : 9:15
درس پنجم (پیام های آسمان)
|

برای شروع و ایجاد انگیزه :

وقتي كلاس اول راهنمايي بودم معلم علومي داشتيم خيلي به نماز اهميت مي داد و هميشه با بچه ها وقت نماز در نماز خانه حاضر مي شد. يكي از روزها در حال آزمايش بود و داشت آزمايش سلول هاي بشره  گياه را زير ميكروسكوپ به ما نشان مي داد ، يكي  از دانش آموزاني كه خودش هم به نماز اهميت مي داد و دانش آموز درس خوان هم بود ،با ادب نزد  معلم علوم رفت و گفت : معلم گرامي وقت نماز است كه ناگهان معلم علوم ضمن تشكر فراوان از اين دانش آموز عزيز فرمود: خداوند نام شما را در ليست نمازگزاران  واقعي بنويسد. از اينكه ما را از آزمايش دنيا به آزمايش آخرت رهنمون كردي و پس از آن فرمودند: نتيجه آزمايش را در دفتر علوم نوشته جلسه  بعد بياوريد و همه را جهت انجام  وضو و خواندن نماز فراخواند و موجب شد كه آن دانش آموز  را هميشه دوست داشته باشد.(اقای صفایی)

نکاتی پیرامون اهمیت نماز اول وقت :

سبک شمردن نماز، شکل‌های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها، تأًخیر در خواندن آن است.
دراین مورد روایات زیادی از معصومین وارد شده است که به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:
رسول خدا (ص) فرمود:«از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد. به خدا قسم هر کس نماز واجبش را از اول وقت، به تأخیر بیندازد، در حوض کوثر نزد من نخواهد آمد و شفاعت من در روز قیامت نصیب او نمی‌گردد.»

شیطان از انسانی که نمازهای پنج‌گانه را در اول وقت بخواند، می‌ترسد اما نسبت به هر کس که نمازهای خود را به تاخیر بیفکند جرأت پیدا می‌کند و او را به ارتکاب گناهان بزرگ وادار می‌نماید.
امام باقر (ع) فرمود:«اولین چیزی که از بنده حسابرسی می‌شود نماز است؛ اگر نمازش قبول شد، اعمال دیگرش قبول می‌شود.»
اگر نماز در وقت خودش به آسمان بالا رود، به صورتی درخشان به سوی صاحبش باز می‌گردد و می‌گوید:«مرا حفظ کردی، خدا تو را حفظ کند!» اما اگر در غیر وقت آن خوانده شود، به صورتی تاریک به سوی صاحبش باز می‌گردد و می‌گوید:«مرا تباه کردی. خدا تو را تباه گرداند!»

ام حمیده پس از شهادت امام صادق علیه السلام می‌فرمود:
امام در موقع جان سپردن چشم‌های مبارک خود را باز کرد و فرمود«تمام اقوام مرا نزد من جمع کنید.» پس از اینکه همه به بالینش آمدند، نگاهی به آنها کرد و فرمود:«شفاعت ما اهل بیت به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی‌رسد»

رسول اکرم(ص) می فرمایند:

کسی که نماز واجبی را پس از گذاشتن وقتش بخواند، آن نماز بالا می رود در حالی که تاریک و وحشت آور است. و بخواننده خود      می گوید: مرا ضایع ساختی خدا تو را ضایع سازد چنانچه مرا ضایع کردی.

روایات وارده درباره لزوم مواظبت اوقات نماز و بجا آوردن در وقت، بسیار است. و زیاد سفارش شده که در اول وقت بجا آورده شود و بدون عذر از اول وقت تاخیر انداخته نشود و پیشوایان ما در سخت ترین حالات ، نماز اول وقت را ترک نمی فرمودند.

چنانچه در ارشادالقلوب آمده که حضرت امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین، یک روز مشغول جنگ بودند و در آن حال بین دو صف به آفتاب می نگریستند ابن عباس پرسید: چرا به آفتاب می نگرید؟ فرمود: می خواهم زوال را ( که اول وقت نماز ظهر است) بشناسم تا نماز بخوانم. ابن عباس گفت: آیا در این گیرودار اشتغال به جنگ هنگام نماز خواندن است؟ آن حضرت فرمود: ما برای چه با این قوم می جنگیم؟ جنگ ما با آنها برای این است که نماز برپا شود.

نتایج اهمیت دادن به نماز:

برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی:

پیامبر اكرم(ص) فرمودند:"بنده ای نیست كه به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این كه من سه چیز را برای او ضمانت می كنم: برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش."

ورود به بهشت و دوری از جهنم:

امام محمد باقر(ع) می فرمایند:"هر كس نماز واجب را در حالی كه عارف به حق آن است در وقتش بخواند، به گونه ای كه چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می نویسد كه او را عذاب نكند، و كسی كه درغیر وقتش به جا آورد در حالی كه چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند می تواند او را ببخشد یا عذابش كند.

 در امان بودن از بلاهای آسمانی:

قطب راوندی گوید: پیامبر خدا(ص) فرمود:هنگامی كه خداوند از آسمان آفتی بفرستد، سه گروه از آن، در امان می مانند: حاملان قرآن، رعایت كنندگان خورشید یعنی كسانی كه وقت های نماز را محافظت می كنند و كسانی كه مساجد را آباد می نمایند."

 خشنودی خداوند:

امام صادق(ع) می فرمایند: اول وقت، خشنودی خداست و آخر آن، عفو خداست، و عفو نمی باشد مگر از جهت گناه."  و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا كه پیامبر اكرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: "نماز را با وضوی كامل و شاداب در وقتش به جای آور كه تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است."

  استجابت دعا و بالا رفتن اعمال:

در حدیث است كه به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده می شود و درهای بهشت باز می گردد و دعا مستجاب می شود ؛پس خوشا به حال كسی كه در آن هنگام برای او عمل صالحی بالا رود.در حدیثی دیگر از حضرت صادق(ع) آمده است كه فرمودند:"... بهترین ساعت های شب و روز، وقت های نماز است." سپس فرمودند:"چون ظهر می شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می وزند و خداوند به خلق خود نگاه می كند. هر آینه من بسیار دوست دارم كه در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود.

در این درس بسیار مناسب است که قسمت دوم ان به صورت ایفای نقش توسط چند نفر از دانش آموزان اجرا شود سپس دبیر محترم به بیان نکات اساسی و کلیدی درس که همان واجبات و ارکان نماز است پرداخته و سعی شود در صورت امکان به نماز خانه رفته و صحیح خواندن نماز با دانش اموزان کار شود .

خودت را امتحان کن :

1-ارکان نماز چندتاست ؟ آن ها را نام ببرید .(پنج تا ) نیّت – قیام – تکبیرة الاحرام – رکوع – سجود

2- فرق میان ارکان و غیر ارکان چیست ؟ ارکان قسمت هایی از نماز است که اگر نماز گزار آنها را فراموش کند یا به اشتباه ، اضافه انجام دهد نمازش باطل خواهد شد . ولی اگر واجبات دیگر را فراموش کند یا به اشتباه اضافه انجام دهد ، نمازش باطل نخواهد شد .

3- چگونه می توان احکام نماز را یاد گرفت ؟ با مراجعه به توضیح المسائل مرجع تقلید خود .

 

 



:: موضوعات مرتبط: طرح درس، روش تدریس، دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/08/14
زمان : 15:36
نمونه سئوال 3 درس اول کتاب پیام های آسمانی
|

                                                                   بسمه تعالی

آزمون ارزشیابی مستمر       درس پیام های آسمانی  پایه اول راهنمایی  مدرسه حضرت خدیجه کبری (س)         نام و نام خانوادگی:                                                   شعبه :          مدت امتحان : 45

1-آیه زیر را ترجمه کنید .1

 هو معکم این ما کنتم             .......................................................................  

2- امام سجاد (ع) : از دروغ بپرهیزید ، کوچک باشد یا بزرگ ، شوخی باشد یا جدی .نشان دهنده ی رشد ......................... است 5/

3- گزینه مناسب را انتخاب کنید .1

از میان نعمت های بیشماری که خداوند به انسان داده کدام نعمت موجب برتری انسان بر حیوانات است .

الف ) گوش                 ب) چشم                         ج) عقل                          د) اخلاق

 محافظان ویژه ای که خداوند برای محافظت از ما قرار داده چه کسانی هستند ؟

الف) فرشتگان           ب) امامان                        ج) پیامبران                    د) شیاطین

4- شماره هر حدیث را مقابل عبارت مربوط به ان بنویسید .1

1-فراگیری دانش به هر مسلمانی واجب است .

2- دانش را فراگیرید اگر چه نزد کافران باشد .

3- علم و دانش گنجی است پایان ناپذیر .

4- در برابر کسی که علم از او می آموزید فروتن باشید .

ثروت واقعی........

تواضع نسبت به معلم.......

علم آموزی برای همه.......

علم آموزی از هر کس.......

5- علم و دانش چه تاثیری بر موفقیت ما در کارهایمان دارد ؟1

 

6- مراحل کسب دانش را با استفاده از حدیث ارزشمند پیامبر اکرم (ص) توضیح دهید .1

7- نوع رشدهای زیر را مشخص کنید .1

دندان دراوردن کودک . ..................................                   توانایی خواندن و نوشتن . ..............................

حقوق دیگران را رعایت کردن . ...........................               کسی که به فقیران کمک می کند . ......................

8- منظور از کلمه رشد چیست ؟ 5/

 

9- به نظر شما رشد جسمی ما چگونه می تواند به رشد عقلی ما کمک کند ؟ 1

 

۱۰- چرا خداوند همواره ما را می بیند و به ما توجه دارد؟ 5/

 

۱۱- توضیح دهید چرا با وجود محافظت خداوند و فرشتگان از مردم باز هم عده ای دچار حوادث مختلف می شوند ؟1/5

 



:: موضوعات مرتبط: دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، سئوالات دینی، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/08/02
زمان : 17:4
درس چهارم ( شکر نعمت)
|

برای شروع و ایجاد انگیزه این درس روایت کوتاهی که از امام صادق و دو مرد فقیر آمده بسیار مناسب خواهد بود پس از بیان داستان همانطور که در فعالیت کلاسی نیز آمده ار دانش اموزان سئوال کنیم چرا امام صادق (ع) با این دو نیازمند دو رفتار متفاوت داشت ؟ و پس از اینکه چند دقیقه ای به گروهها فرصت تفکر و مشورت دادیم از آنها بخواهیم در این باره صحبت کنند.درباره ی آیه 7 سوره ی ابراهیم که در درس آمده در جلد 10 تفسیر نمونه توضیحات و تفسیر بسیار جالبی آمده است که مورد مطالعه قرار داده و در کلاس بیان کنیم باعث درک بهتر این مطلب خواهد شد   شکر ، مایه فزونی نعمت و کفر ، موجب فناست . بدون شک خداوند در برابر نعمت هایی که به ما می بخشد ، نیازی به شکر ما ندارد ، و اگر دستور به شکر گزاری داده آن هم موجب نعمت دیگری بر ما و یک مکتب عالی تربیتی است . در این قسمت به حقیقت شکر اشاره شده و مراحل آن که شامل شکر زبانی و شکر عملی است و با بیان بسیار ساده توضیح داده شده است .

اگر نعمت های خداوند را در مسیر درست خود استفاده کنیم شکر عملی به جای آورده ایم .و اگر وسیله ای شد برای طغیان و خود پرستی و غرور و غفلت و بیگانگی و دوری از خدا این عین کفران است !

البته افزایش نعمت های خداوند که به شکرگزاران وعده داده شده ، تنها به این نیست که نعمت های مادی تازه ای به آنها ببخشد ، بلکه نفس شکرگزاری که توأم با توجه مخصوص و عشق تازه ای نسبت به ساحت مقدس او است ، خود این نعمت بزرگ روحانی است .

سپس به عنوان برترین شکر و سپاس نماز خواندن ذکر شده است زیرا که نماز انسان را به یاد خدا می دارد و یاد خدا نفس مطمئنه به او می دهد و نفس مطمئنه او را به مقام بندگان خاص و بهشت جاویدان می رساند . برای استفاده بیشتر از این مطلب می توانید به جلد 16 و 13 تفسیر نمونه مراجعه کرده و مطالب بسیار جالبی درباره اهمیت نماز مطالعه کنید .

*نماز سدی است میان انسان و گناهان هنگامی که سد شکسته شد غوطه ور شدن در شهوات نتیجه قطعی آن است .

* نماز خواندن ما چیزی بر عظمت پروردگار نمی افزاید بلکه سرمایه بزرگی برای تکامل انسان است .

* یاد خدا ، البته یادی که مقدمه فکر و فکری که انگیزه عمل باشد .

* نماز وسیله شستشوی از گناهان

* نماز غفلت زداست . دوری از کبر و خود پسندی است . وسیله پرورش فضائل اخلاقی است .

* نماز روح انظباط را در انسان تقویت می کند .

فعالیت کلاسی

برای انجام این فعالیت بسیار مناسب است اگر وقت کلاس اجازه می دهد از روش بارش فکری استفاده کنیم از تعدای از گروهها بخواهیم درباره شکر نعمت گفته و عده ای درباره ناسپاسی نعمت سپس همه پاسخها را روی تابلو نوشته و بهترینها را انتخاب کنیم .برای پاسخ به این گونه فعالیتها توجه داشته باشیم ملاک پاسخی است که دانش اموز می دهد هر چند ناقص باشد پس نظر و گفته خود را تحمیل نکنیم .

ناسپاسی نعمت

شکر نعمت

نعمت خداوند

بی اهمیتی نسبت به درس

1-احترام به او

2- درس خواندن

معلم

اسراف

صدقه دادن

دارایی و توانایی مال

خلاف دستورات آنان عمل کردن

1-عمل به دستورات آنان

2- زیارت آرامگاه ایشان

پیامبران و امامان

دروغ گفتن

راستگوئی

زبان

به غیبت گوش دادن

شنیدن تلاوت قرآن

گوش

 

خودت را امتحان کن

1-شکر عملی چیست ؟ وقتی از چشم خود برای مطالعه کتابهای آموزنده استفاده می کنیم ، وقتی به پدر مادر و معلم خود احترام می گذاریم ، وقتی به افراد سالخورده و ناتوان کمک می کنیم ، در تمامی این موارد شکر عملی نعمت های خداوند را به جا می آوریم .

۲-مهم ترین فایده نماز خواندن را توضیح دهید .با نماز خواندن به یاد خداوند می افتیم و با او سخن می گوییم .او نیز حرفهای ما را می شنود و به ما توجه می کند

۳-حضرت علی (ع) درباره ی دوست داشتنی ترین کارها نزد خداوند چه می فرماید ؟

دوست داشتنی ترین کارها نزد خداوند بلند مرتبه ، نماز خواندن است .

سعی کنیم دعای پایان کلاس را حتما بخوانیم و قسمت خالی را دانش اموزان کامل کنند و در صورت امکان کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه را به کلاس آورده تا دانش آموزان هر چه بیشتر با این کتاب گرانقدر آشنا شوند .



:: موضوعات مرتبط: روش تدریس، دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/07/27
زمان : 21:58
پیام های آسمانی (بینای مهربان)
|

درس سوم

برای شروع این درس بهتر این است که از روش ایفای نقش استفاده کنیم چون در روش ایفای نقش ارتباط عاطفی بین تماشاگران و ایفاکنندگان نقش صورت می گیرد دانش آموزان مفاهیم درس را بهتر و جالبتر خواهند فهمید .

برای انجام این کار در جلسه قبل چند نفر از دانش آموزان را انتخاب کرده ( افراد داوطلب) و کارهایی که باید انجام دهند یا متنی که باید حفظ کنند را به آنها می گوییم و از آنها می خواهیم برای جلسه آینده آماده باشند .

سپس در جلسه بعد و قبل از تدریس معلم افراد نمایش به جلوی کلاس آمده و نمایش را در دو قسمت پشت سر هم اجرا می کنند سپس از دانش آموزان می خواهیم به صورت  گروهی درباره نمایش اجرا شده بحث و گفتگو کنند و نتیجه صحبتهای هر گروه در کلاس بیان می شود .و معلم خود توضیحات تکمیلی را بیان می کند .

از آجا که هدف کلی درس نظارت و مراقبت خداوند بر اعمال انسان است چه خوب است که آیه « هو معکم این ما کنتم »(هر کجا باشید او با شماست ) را بزرگ روی مقوایی نوشته و در کلاس نصب کنیم و در مورد این آیه شریفه بیشتر صحبت کنیم . از مورادی که باید در این درس بعد از نظارت خداوند درباره آن صحبت کرد و توضیحاتی فراتر از کتاب ارائه نمود نظارت و مراقبت فرشتگان بر انسان است که این بحثها برای دانش اموزان بسیار شنیدنی و جالب خواهد بود .در مورد نظارت فرشتگان بر انسان می تونیم از تفسیر نمونه استفاده کنیم ( تفسیر آیات نامه عمل ) چون مطالب بسیار جالبی در باره دو فرشته ی مراقب انسان ( رقیب و عتید ) داره .

فعالیت های کلاسی که در این درس آمده بسیار جالب بوده و مسلما خود دانش اموزان با اشتیاق از خاطرات یا حوادثی که شاهد آن بوده اند صحبت می کنند .( اگر خود دبیر خاطره ای و یا داستانی در این مورد سراغ دارد خوب است که در ابتدا بیان کند تا دانش آموزان هم تشویق به سخن گفتن و بیان نظرات خود گردند .)

خودت را امتحان کن

1-چرا خداوند همواره ما را می بیند و به ما توجه دارد ؟ چون ما را دوست دارد.

2- اگر خداوند لحظه ای از ما و جهان پیرامون ما مراقبت نمی کرد ، چه حوادثی ممکن بود به وجود آید ؟ جهان آفرینش از بین می رفت و ما هم بدون مراقبت خداوند قادر به زندگی کردن نخواهیم بود .

3- آیا انسان فقط در زمان خطر و مشکل به خداوند نیاز دارد ؟ خیر انسان چون آفریده و مخلوق خداست در تمام مراحل زندگی به خداوند نیاز دارد .

4- توضیح دهید چرا با وجود محافظت خداوند و فرشتگان از مردم ، باز عده ای دچار حوادث مختلف می شوند ؟ گاهی وقت ها انسان ها با بی دقتی یا سهل انگاری و یا حتی از سر نادانی ، خودشان را در برابر حوادث قرار می دهند . در حقیقت ، این افراد با اشتباهات و گناهانی که مرتکب می شوند ، خودشان را با دست خود از حمایت فرشتگان و حفاظت خداوند محروم می کنند .

از همکاران عزیز خواهشمندم چنانچه روش تدریس بهتر و یا پاسخ کاملتری برای پرسشها دارند ما را بی نصیب نگذارند .



:: موضوعات مرتبط: طرح درس، دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/07/13
زمان : 20:32
پیام های آسمانی(من می توانم)
|

در این درس درباره انواع رشدها ( رشد جسمی – رشد عقلی  و رشد اخلاقی ) صحبت شده است. هدف کلی این درس این است  که ما باید به دانش آموزان بیاموزیم که انسان از سایر موجودات بالاتر است به دلیل قوه تعقل و تفکر و او توانایی هایی دارد که سایر موجودات ندارند و در مقابل این نعمت باید شکرگزار پروردگارش باشد .

برای اینکه کلاسمان تنوع داشته باشد اگر دسترسی به کامپیوتر و ویدئو پروژکتور داریم که چه خوب می توانیم تصاویری درباره رشد انسان چه به صورت نقاشی یا انیمیشن تهیه کرده و به صورت پاورپوینت بنویسیم و در کلاس نمایش دهیم که این برای دانش آموزان بسیار جالب خواهد بود و در صورت نبود کامپیوتر و ... می تونیم مراحل رشد را به صورت نقاشی رنگی روی مقوا تهیه کرده در کلاس نصب و توضیح دهیم یا تصاویری که رشد اخلاقی را نشان می دهد و ...

برای شروع تدریس بهتر است با سئوالاتی که خود کتاب پرسیده درس را آغاز کنیم :

آیا تاکنون به یک فیل یا شیر به دقت نگاه کرده اید ؟

و یا به کارها و توانایی های یک گربه یا مورچه فکر کردهاید ؟

به نظر شما توانایی های فیل ، اسب، گربه و مورچه بیشتر است یا ما انسان ها ؟

این حیوانات چه توانایی هایی دارند ؟

ما انسان ها چه توانایی هایی داریم ؟

هر کدام از این سئوال ها را با خط خوب و درشت روی تابلوی کلاس بنویسم و اجازه دهیم دانش اموزان نظرات خود را بیان کنند ( برای نظرات آنها ارزش قائل باشیم و آنها را با گفتن آفرین و احسنت و ... تشویق به صحبت کردن کنیم ) با این سئوال جوابها ایجاد انگیزه خوبی کرده ایم وتوانسته ایم دانش آموز را نسبت به موضوع درس کنجکاو کنیم پس از آن درس را آغاز میکنیم با توضیحاتی درباره انواع رشدها البته بیشتر همین سه موردی که کتاب ذکر کرده است.

درباره رشد جسمی برای انها صحبت میکنیم اول از خود شان می خواهیم مراحل رشد جسمی یک نوزاد و تواناییهای او را توضیح دهند در اینجا فعالیت کلاسی جالبی اورده شده که اجازه می دهیم گروه ها روی آن بحث کنند و سپس پاسخ دهند ( به نظر شما اگر انسان ها تا آخر عمر دندان در نمی آوردند چه می شد ؟...)

رشد عقلی و رشد اخلاقی شاید نیاز به توضیح بیشتری از طرف معلم داشته باشدو از اینجا به تفاوت انسان و حیوان اشاره می کنیم چیزی که در ابتدای بحث خود دانش آموزان به ان اشاره داشتند در اینجا می توانیم نکته های بسیار جالب و آموزنده ای را برای دانش آموزان مطرح کنیم :

جوهر اخلاق احترام است . احترام به خود ، احترام به دیگران ، احترام به محیطی که در آن زندگی میکنیم .

لازمه احترام به خویشتن این است که برای دیگران احترام قائل باشیم .

با دیگران چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند .آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند .

قبل از انجام هر عملی فکر کنیم ( استفاده از غقل نعمت خداوند )

مسئولیت پذیر باشم و در کارهابه دیگران کمک کنیم .

از نه گفتن نترسیم .

به دیگران خوبی کنیم تا خوبی ببینیم .

برای اینکه بتوانیم دیگران را دوست بداریم اول باید خودمان را دوست بداریم و به خود احترام بگذاریم .

برای اینکه با انواع رشدها بهتر آشنا شویم می توانیم به کتابهای زیر مراجعه کنیم :

کتاب روانشناسی رشد – دکتر توماس لیکونا – ترجمه مهدی قراچه داغی

روانشناسی رشد – جیمز وندر زندن – دکتر حمزه گنجی

یکی از فعالیتهای کلاسی در زیر اورده شده :

نمونه ی کارها

با این کار شکر کدام نعمت را به جا می آورد ؟

این کار چه رشدی در او ایجاد می کند ؟

نوجوانی که قرآن می خواند

چشم و زبان

رشد اخلاقی

کسی که برای نشاط و شادابی به طور منظم ورزش می کند

سلامتی

رشد جسمانی

دانش آموزی که با دقت به سخنان معلم گوش می دهد

گوش(شنوایی)

رشد علمی

کسی که به فقیران و نیازمندان کمک می کند

مال و دارایی

رشد اخلاقی

فرزندی که به پدر و مادرش احترام می گذارد

داشتن پدر و مادر

رشد اخلاقی

پزشکی که دلسوزانه به بیماران خدمت می کند

علم و دانش

رشد اخلاقی

دانش آموزی که به دوستانش در حل مشکلات درسی کمک می کند

علم و دانش

رشد اخلاقی

 

خودت را امتحان کن :

1-منظور از کلمه ی رشد چیست ؟ رشد در لغت به معنای تحول تکامل و بزرگ شدن است . وقتی می گوییم نوزادی رشد کرده است یعنی تواناییهای او نسبت به گذشته بیشتر شده و کارهایی را می تواند انجام دهد که در گذشته نمی توانست .

2- ما چگونه می توانیم شکر نعمتهای خداوندرا به جای آوریم ؟اینکه از نعمت هایی که خداوند به داده درست استفاده کنیم از نعمت گوش چشم عقل و ...

3- به نظر شما رشد جسمی ما چگونه می تواند به رشد عقلی ما کمک کند ؟تا زمانی که ما نوزاد هستیم قدرت خواندن و نوشتن وبه دست گرفتن مداد نداریم و لی با رشد جسمی و بزرگ شدن میتوانیم مداد در دست بگیریم بنویسیم و یاد بگیریم بنابراین از نظر عقلی رشد کرده ایم .

4- آیا رشد عقلی ما می تواند به رشد اخلاقی ما کمک کند ؟ مثالی بزنید .بله می تواند مثلا حیوانات که رشد عقلی ندارند هیچ وقت نمی توانندخوب و بد کارهایشان را تشخیص دهند ولی ما انسانها وقتی از نظر عقلی رشد می کنیم کارهای بد را ترک کرده و کارهای خوب را انجام می دهیم .

توجه : برای پاسخ دادن به پرسشها ابتدا اجازه دهیم دانش آموزان فکر کرده و خودشان در این باره صحبت کرده و پاسخ دهند سپس با یک جمع بندی خودمان پاسخ صحیح را ارائه دهیم .

از همکاران گرامی خواهشمندم چنانچه پاسخها ناقص است یا شما پاسخ بهتری دارید حتما در قسمت نظرات مرقوم بفرمایید تا ماهم استفاده کنیم .



:: موضوعات مرتبط: طرح درس، روش تدریس، دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، آموزش دینی راهنمایی، مطالب آموزشی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/06/30
زمان : 23:15
پیام های آسمانی( بر بال فرشتگان)
|

برای تدریس درسهای کتاب پیام های آسمانی بهتر این است که ابتدا دانش آموزان را به صورت گروههای 3 یا 5 نفره گروهبندی کرده و تاکید داشته باشیم حتما قبل از ورود ما به کلاس به صورت گروهی بنشینند و دفتری برای ثبت فعالیتهای کلاسی خود داشته باشند . اگر برای شروع درس بتوانیم جمله جالبی یا سئوالی یا داستان و یا شعری برای دانش آموزان مطرح کنیم ایجاد انگیزه بسیار خوبی خواهد بود چون دانش آموز را از فضای بیرون جدا کرده و به درون کلاس می آورد ودرس را راحت تر خواهد فهمید .

برای شروع درس« بر بال فرشتگان» با خطی زیبا همان سئوال کلیشه ای و همیشگی درباره علم و ثروت را روی تابلو می نویسیم « علم بهتر است یا ثروت ؟» سپس از دانش آموزان می خواهیم به نوبت درباره آن صحبت کنند و نظر خود را بیان نمایند و از آنها دلیل برتری هر کدام را می خواهیم و مسلما بحث بسیار جالبی خواهد شد و بچه ها دیدگاههای خود را زیبا بیان می کنند ... سپس داستانی که در درس آمده را به طور مفصل بیان می کنیم ... و اضافه می کنیم که پیامبر به اسیران نگفت هر کسی پول دارد آزاد خواهد شد بلکه ایشان فرمودند هر کس علم و دانش داشته باشد بتواند به دیگران سواد بیاموزد آزاد خواهد شد در اینجا علم بهتر بود یا ثروت ؟ سپس به بیان اهمیت علم و دانش در اسلام می پردازیم ...

هل یستوی الاعمی و البصیر افلا تتفکرون .( انعام آیه 50 )

آیا کور و نابینا با هم برابرند آیا فکر نمی کنید که عالم و جاهل یکسان نیستند . در اسلام یکی از برترین ارزشها کسب علم و دانش است راجع به علم و دانش بسیار سفارش شده است قرآن هم اولین مرتبه که نازل گردید سخن خود را با خواندن ، علم و کتابت آغاز کرد ...

پس از بیان مطالبی دراین باره به فعالیت کلاسی پرداخته از دانش آموزان می خواهیم به صورت گروهی پاسخ فعالیتها را بنویسند و به صورت گروهی از آنها جواب می خواهیم و در اینجا می توانیم نمره را نیز گروهی بدهیم همچنین در این درس از امام صادق (ع) صحبت شده که ایشان شاگردان زیادی را تربیت نمودند می توانیم در این باره نیز بیشتر صحبت کرده و اطلاعات بیشتر ی به دانش آموزان دهیم ... برای فعالیت خارج از کلاس از بچه ها می خواهیم درباره دکتر مصطفی چمران که یک چهره شاخص علمی است بیشتر تحقیق کنند یا درباره دیگر دانشمندان اسلامی تحقیق کرده و در کلاس ارائه دهند ...

در درسهای این کتاب بیشتر باید سعی شود خود دانش اموزان فعال بوده و در تدریس مشارکت داشته باشند و بیشتر کارها را برعهده بگیرند تا درس را بهتر بفهمند .

خودت را امتحان کن:

1-علم و دانش چه تاثیری بر موفقیت ما در کارهایمان دارد؟برنامه ریزی و موفقیت ، نتیجه ی دانش است و کسی که نسبت به مسائل مورد نیازش علم و آگاهی درستی نداشته باشد ، هیچ گاه نمی تواند برای انجام کارهایش راه درستی را انتخاب کند تا موفق شود .

2- دلیل عقب ماندگی کشورهای مسلمان از پیشرفت های علمی جهان در سال های اخیر چیست ؟موفقیت های علمی مسلمانان در زمانی اتفاق می افتاد که انان با عمل به سفارش های پیشوایان دین ، به صورت جدی به دنبال کسب علم و دانش بودند و هرگاه که آنان از این کار مهم غافل می شدند (به دنبال کسب علم و دانش نمی رفتند ) از پیشرفت های آنان نیز کاسته می شد.

 



:: موضوعات مرتبط: طرح درس، روش تدریس، دینی جدید التالیف کلاس اول(پیام های آسمانی)، آموزش دینی راهنمایی
نويسنده : سیده اعظم حسینی
تاريخ : 89/06/25
زمان : 10:46
:: پاورپوینت ضمایر عربی هفتم
:: آزمون آنلاین عربی سوم راهنمایی
:: نمونه سئوال
:: پاورپوینت
:: ترجمه دروس عربی هفتم
:: بارم بندی
:: نمونه سئوال
:: کتاب راهنمای تدریس معلم
:: کتاب گویا عربی هفتم متوسطه
:: اهداف و پاسخ سئوالات پیام های آسمان دوم راهنمایی
:: سئوالات متن پیام های آسمان دوم راهنمایی
::
:: اهداف آموزشی و پاسخ سئوالات درس های 1تا4 کتاب پیام های آسمان دوم راهنمایی
:: سئوالات متن کتاب پیام های آسمان دوم راهنمایی
:: کتاب پیام های آسمان دوره راهنمایی